2012. február 27., hétfő

Spanyol Raza kanári 3.

Fészek, tojások, kotlás

Mindent bele...
A Spanyol Raza kanári tojókat (4) egyesével különraktam 40 X 45 X 48 cm méretű férőhelyekre. Ezek kettéválasztott 90cm széles röpkalitok. Amikor láttam, hogy a fészkek kezdenek alakot ölteni, kontroll mellett betettem melléjük a nekik szánt hímeket és figyeltem a párok viselkedését. A hímek (szintén 4) már napok óta - bár eltérő vérmérséklettel- fütyültek. Kapták a madarak az almát, a csíráztatott magkeveréket, amely repcéből, fűmagból, négermagból, kendermagból és fehér kölesből áll, valamint lágyeleséget, aminek az összetételét később feltesszük egy kis háttér információval megfűszerezve. Mindent ettek elsőre és meglehetős vehemenciával.

Volt olyan pár amelyik harmonizált, de volt kettő amelyik ellenséges viselkedést mutatott. A fészkek tovább épültek és két hím szemem láttára etette a fészken ülő párját. A reggeli párzások is általában a fészken történtek. Ez nem kis örömmel és bizakodással töltött el. Érdekes módon annál a párnál lett meg az első tojás ahol a legpaprikásabb volt az együttélés.

Lipokróm pasztell tojó
Én ki szoktam cserélni az első három tojást műtojásra, a szétkelés megelőzésének érdekében. Márton András a Fife-oknál észlelte, hogy az átlag kanárihoz képest több fehér színű fészekanyagot dolgoznak be a tojók. A mellékelt kép tanulsága szerint a Spanyol törpék is ilyenek. Szerintem és András szerint is ezek a kistestű kanárik nagyon sok viselkedésbeli hasonlóságot mutatnak a vad csicsörkékhez. A vad madarak (és András Fife-jai) az első egy-két tojáson  nem kotlanak el, csak melegen tartják, így előzik meg a fiókák esetleges szétkelését.

Beszélgettünk erről Gyepes Imrével és elmondta -nekem ez tök új volt-, hogy gyakorlatilag, amikor a tojók elkezdik a tényleges kotlást és biztosítják a tojásoknak az állandó magas hőmérsékletet, csak akkor történik meg a megtermékenyítés. Tehát nem az embrió fejlődését lassítja a tojó azzal, hogy csak melengeti az első tojásokat, hanem egyszerűen késlelteti magát a megtermékenyülést.

Tarka tojó

Én nem bíztam ennyire a madarakban ezért, mint a Glostereknél, kicseréltem a tojásokat. Persze gondosan feljegyeztem, hogy melyik tojás melyik madár alól került az ideiglenes tárolóba. A műtojások nem voltak egyforma színűek és pláne nem hasonlítottak feltétlen az eredeti tojásokra, de az eltérés szemmel láthatóan nem zavarta a tojókat. Nem tudom van-e jelentősége, de a képen látható tojások közül a mintások, tarka tojóktól, míg a "mintátlanok" lipokróm pasztell sárgától lettek (lásd lent).




A szétkelés miatt elkülönített tojások